Call centers

Door: Marc Verboom | Op: 09/10/2014

My union lights me up!!!

Elk jaar organiseren de Belgische vakbonden van de call centers een specifieke sensibiliseringscampagne om de werkomstandigheden in deze erg competitieve sector te verbeteren. Van 20 tot 25 oktober zullen de BBTK en de andere leden van UNI onder het motto "My Union lights me up" pleiten voor een betere syndicale vertegenwoordiging voor alle werknemers in de call centers.

Je ziet ze nooit want ze zitten aan de andere kant van de telefoonlijn. En toch verdienen de operatoren van de call centers al onze aandacht. Hun werkomstandigheden zijn immers allesbehalve comfortabel. Elke oproep wordt gemonitord, elke pauze wordt strikt getimed, de doelstellingen qua efficiëntie moeten absoluut gehaald worden. Ook hun uurroosters zijn uitermate flexibel ... Er heerst bovendien een hevige concurrentie tussen de verschillende call centers onderling, maar ook tussen de interne call centers in bedrijven en de externe call centers. Elk heeft maar één doel voor ogen: de prijzen zo laag mogelijk houden om contracten binnen te halen. En in zo'n spel is de werknemer altijd de verliezer.

In een dergelijke context is er voor de vakbonden nog heel wat werk aan de winkel. Daarom organiseert UNI Telecom Global Union (wereldvakbond van werknemers uit de telecomsector en de call centers) sinds 2006 ieder jaar in oktober acties in de call centers. De acties van dit jaar vinden plaats in de week van 20 tot 25 oktober.

Als lid van UNI Global Union heeft de BBTK zich van meet af aan voor dit project ingezet. De BBTK militanten houden dan ook elk jaar sensibiliseringsacties en contactmomenten ten behoeve van de call centers operatoren. Dit jaar wordt gewezen op het belang van de syndicale vertegenwoordiging in de call centers.

« nieuws overzicht | meer uit deze rubriek