Actieweek in callcentra om stress te bestrijden

Door: Marc Verboom | Op: 23/10/2012

rrr

Tussen 22 en 26 oktober organiseren de bediendevakbonden, waaronder de BBTK, acties in de callcentra rond het bestrijden van stress bij de operatoren. Die stress hangt ondermeer samen met de beperkte ontwikkelingsmogelijkheden en het verlangen om een minder onzekere baan te vinden. Deze acties kaderen in de jaarlijkse campagne van UNI Global Union (de internationale organisatie die de bediendevakbonden in de hele wereld verenigt) voor de callcentra.

De jongste studie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg bevestigt dat de operatoren een hoger stressniveau hebben dan de gemiddelde werknemer als gevolg van ondermeer veeleisende klanten, intensieve controles en routinewerk. Onze vaststelling is duidelijk: het personeelsverloop is groot. Er worden goedkope contracten met klanten afgesloten om opdrachtgevers aan te trekken hetgeen ten koste gaat van de geleverde kwaliteit.

Als vakbond vinden we dat het voor de werknemers onontbeerlijk is dat ze een beter sociaal overleg over hun arbeidsvoorwaarden krijgen. Dat overleg kan leiden tot een aantal eenvoudige oplossingen die de stress verhelpen: echte opleidingsmogelijkheden, rekening houden met de voorkeuren van de werknemers bij de planning, ontwikkelen van loopbaanplannen, inmenging door de opdrachtgever verbieden, ... Over die oplossingen zullen we het de lopende week met de werknemers hebben.

Tijdens deze actieweek zullen onze militanten aan de werknemers latjes uitdelen "waarmee de stress kan gemeten worden" en balpennen "even flexibel als de werknemers".


« nieuws overzicht | meer uit deze rubriek