Internationale actiemaand in call centers

Door: Marc Verboom | Op: 10/10/2006

Stop the boss

UNI (Unions Network International), de internationale vakbond voor de dienstensectoren, waarbij BBTK is aangesloten, roept elk jaar oktober uit tot actiemaand voor de werknemersrechten in de call centers. Het thema van de actiemaand in 2006 is "Stop the boss", waarbij boss staat voor burn out stress syndrom.

Uiteraard verschillen de arbeidsomstandigheden in call centers bij ons sterk van deze in landen zoals Marokko, India, Filippijnen, ... en zijn er bij ons ook grote verschillen tussen het ene call center en het andere. Maar overal staan de bedienden vaak onder immense druk. Het "International Call Center Charter" bevat een reeks bepalingen om de stress onder de call center operatoren te verminderen:

  • gebruik van interimkrachten beperken;
  • gebruik van contracten van bepaalde duur beperken;
  • afwijkende en variabele uurroosters beperken;
  • voldoende rustpauzes voorzien; 
  • voldoende opleiding en vorming voorzien;
  • leren omgaan met moeilijke klanten;
  • zorgen voor een goede ergonomische werkomgeving (stoel, bureau, telefoon, PC, ...);
  • maatregelen nemen tegen eyestrain en hearing loss;
  • meeluisteren en opnemen van gesprekken beperken tot het strikt noodzakelijke en via regels omkaderen;
  • ...

Samen met UNI zijn we er van overtuigd dat enkel werknemers met volwaardige arbeidsvoorwaarden, goed opgeleid en hoog gekwalificeerd de gevraagde professionaliteit aan de dag kunnen leggen. Gedurende de maand oktober roepen wij op om in de call centers allerlei activiteiten rond stressbestrijding te organiseren.

UNI heeft als ondersteuning voor deze actiemaand een website in het leven geroepen waar actiemateriaal, informatieve dossiers en nieuwsbrieven worden aangereikt: www.stoptheboss.org .

Wie vragen heeft over deze campagne kan terecht bij Marc Verboom, secretaris BBTK Mechelen, via mverboom@bbtk-abvv.be.

 

« nieuws overzicht | meer uit deze rubriek