Ervaringsbewijs call center operator

Door: Marc Verboom | Op: 12/09/2006

Je ervaring als call center operator laten vastleggen in een officieel document dat je vakkennis bewijst? Het kan nu via het Ervaringsbewijs

Veel werknemers hebben hun beroep al doende geleerd en beschikken zo over de nodige vaardigheden en ervaring. Maar deze bekwaamheid kunnen ze niet altijd zwart op wit bewijzen (bv. aan de hand van een diploma).

De Vlaamse Regering heeft in samenspraak met de sociale partners het Ervaringsbewijs in het leven geroepen. Call center operator is één van de eerste beroepen waarvoor vanaf 12 september 2006 het Ervaringsbewijs kan worden aangevraagd.

Zowel werkenden als werkzoekenden met ervaring als call center operator kunnen de bestaande ervaring tastbaar maken met een officieel Ervaringsbewijs.

Hoe kan je het Ervaringsbewijs call center operator halen?

stap 1 : op naar het testcentrum

Het Ervaringsbewijs is een kwaliteitsbewijs: je moet dus aantonen dat je de knepen van het vak kent. Natuurlijk moet je als call center operator vloeiende telefoongesprekken kunnen voeren, maar je moet de gegevens van de klant ook efficiënt kunnen verwerken of de gevraagde informatie snel kunnen opzoeken. Vlot en doelgericht werken, daar komt het dus op neer. Om je vaardigheden te bewijzen kun je in het erkende testcentrum terecht (zie verder). De eerste stap op weg naar het Ervaringsbewijs bestaat er dus in contact op te nemen met het testcentrum.

stap 2 : tijd voor een verkennend gesprek

In dat centrum word je niet meteen aan een test onderworpen. Eerst voer je een verkennend gesprek met de verantwoordelijke begeleiders. Zij vertellen je precies wat je moet kennen en kunnen om in aanmerking te komen voor het Ervaringsbewijs. Ze leggen je ook uit hoe de test zal verlopen en hoeveel die eventueel kost (*). In elk geval worden je vervoerskosten terugbetaald. Op het einde van het gesprek kun je dus perfect inschatten of het Ervaringsbewijs iets voor jou is of niet. De vaardigheden die getest worden (communicatievaardigheden, simultaan handelen, gegevens beheren) kan je terugvinden op de onderstaande website.

stap 3 : aan de slag met de praktische proef

Je krijgt een PC en een headset ter beschikking. Op de computer draait een script waarin je alle informatie vindt om de telefoonopdrachten tot een goed einde te brengen. In de loop van de oefening worden 16 contacten gesimuleerd door rollenspelers, verspreid over 4 opdrachten (informatie geven over een product of dienst, een klachtenlijn bemannen, een enquête afnemen en een telefonische verkoop uitvoeren). Daaruit moet blijken dat je doelgericht kunt handelen, gegevens correct kunt verwerken en met de juiste communicatiemiddelen kunt omgaan.

Om de 4 opdrachten af te werken krijg je maximaal 6 uur tijd (de helft daarvan mag je gebruiken om je voor te bereiden).

stap 4 : het Ervaringsbewijs op zak

Als je geslaagd bent voor de praktische proef vind je je persoonlijke Ervaringsbewijs enkele weken later in je brievenbus. Je bekwaamheid als call center operator staat formeel op papier. Omdat het een officieel en algemeen erkend document is heb je een geweldige troef in handen.

Het testcentrum kan je contacteren op:

Atel - Duinstraat 102 te 2060 Antwerpen - 03/641.08.65 of ervaringsbewijs@atel.be

Meer info op www.ervaringsbewijs.be of via BBTK:

Marc Verboom - secretaris - BBTK Mechelen - H. Consciencestraat 33 te 2800 Mechelen - mverboom@bbtk-abvv.be 

Dominique Borgers - opleidingsconsulente - BBTK federaal - Hoogstraat 42 te 1000 Brussel - dborgers@bbtk-abvv.be

 

(*) prijs praktische proef

  • werkzoekenden ingeschreven bij VDAB : gratis
  • werknemers die tot kansengroepen behoren : 50 euro
  • werknemers die niet tot kansengroepen behoren : 100 euro
  • kansengroepen zijn laaggeschoolden (ten hoogste diploma secundair onderwijs), 45 plussers, personen met een handicap en allochtonen
  • met opleidingscheques betaalt de Vlaamse overheid de helft van de kosten terug

« nieuws overzicht | meer uit deze rubriek